תוכן עניינים

נהיגה ללא רישיון נהיגה

נהג שנתפס כשהוא נוהג ברכב, ומעולם לא החזיק רישיון נהיגה לרכב בו נהג, עובר עבירה חמורה ביותר הנמצאת בראש מדרג העבירות בעניין זה. מדובר בנהג חסר ניסיון והכשרה שבעצם עלותו על ההגה הוא מהווה סכנה של ממש לעצמו ולציבור המשתמשים בדרך, ולמעשה מעיד על עצמו כמי שמזלזל בדרישות הבסיסיות ביותר של חוקי התעבורה.

חומרתה של עבירת נהיגה ללא רישיון באה לידי ביטוי גם בעונש שנקבע בפקודת התעבורה – מאסר של עד שנתיים בפועל.

העובדה כי ישנו עונש מאסר בפועל קבוע לצידה של עבירת נהיגה ללא רישיון, מעידה על כך שלבית המשפט ולתביעה ישנו שיקול דעת מחמיר ורחב ביחס לעונשים המבוקשים ואף נגזרים על עבריינים המורשעים בעבירה זו. גזר הדין בעניין זה ייקבע על פי נסיבות המקרה, כשלים בראיות, עברו התעבורתי / הפלילי של הנאשם וכדומה.

נהגת ללא רישיון? דע מה צפוי לך!

  • אדם הנתפס נוהג ללא רישיון נהיגה צפוי למאסר לתקופה מקסימאלית של שנתיים ובנוסף לפסילת רישיון נהיגה לתקופת מינימום של שלושה חודשים.
  • נהיגה ללא רישיון נחשבת גם נהיגה על רכב שאינו מתאים לסוג רישיון הנהיגה של הנהג (לדוגמא, נהיגה על קטנוע כשהנהג מחזיק ברישיון נהיגה על רכב פרטי) עבירה זו מהווה גם נהיגה ללא ביטוח בהתאם לסעיף 2 לפקודת ביטוח רכב מנועי.
    אדם שהתיר ל-'בלתי מורשה' לנהוג, עובר גם הוא עבירה חמורה לפי סעיף 10(ב) לפקודת התעבורה שמוגדרת בחוק כהתרת נהיגה לבלתי מורשה. העונש הצפוי כולל לעיתים רכיב של מאסר, פסילת רישיון נהיגה לתקופה של 3 חודשי פסילת מינימום וקנס.

עבירת נהיגה ללא רישיון בתוקף

נהיגה עם רישיון נהיגה אשר לא חודש כדין הינה עבירה מעט קלה יותר ונחשבת בדרך כלל כעבירה טכנית בלבד.

על-פי חוק, מחויב כל נהג לשאת עימו רישיון נהיגה בתוקף, המהווה גושפנקא לכך שלנהג הזכות לנהוג בסוג הרכב בו הוא נוהג. בהתבסס על סעיף 10 לפקודת התעבורה, נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף היא אסורה, ועל כן עובר עבירה מסוג זו צפוי לעונש, המשתנה בהתאם לפרק הזמן שבו נסע הנהג לאחר שפקע רישיונו.

עונש על נהיגה ללא רישיון

במלאכת גזירת העונש מתחשב בית המשפט במצבו של הנאשם, וגם בתקופה במהלכה לא חודש רישיון הנהיגה.
ככל שתקופה זו ארוכה יותר, כך עלול העונש להיות חמור יותר.

  • נהג שמחזיק רישיון נהיגה שתוקפו פג עד שישה חודשים במועד ביצוע העבירה – יחויב בקנס כספי על סך 250 שקלים.
  • נהג שנתפס נוהג כשרישיון הנהיגה שלו אינו בתוקף לתקופה של למעלה מ- 6 חודשים – יזומן לדיון בבית המשפט לתעבורה. הענישה לה הוא צפוי נעה בין פסילת רישיון נהיגה על תנאי וכן אף פסילת רישיון נהיגה בפועל למשך מס' חודשים, הכל בהתאם למשך תקופת פקיעת רישיון הנהיגה ועברו התעבורתי של הנאשם.

בכל אחד מהמקרים מומלץ להגיע לבית המשפט מיוצג ע"י משרד עורכי דין תעבורה המתמחה בייצוג תיקי נהיגה ללא רישיון. לא אחת קורה שחומר הראיות מאפשר לסניגור מרחב תמרון משפטי רחב – מביטול כתב האישום לחלוטין ועד הגעה להסדר טיעון קל התואם לנסיבות המקרה ולעברו התעבורתי של הנאשם.

פסקי דין על נהיגה ללא רישיון

דוגמאות ענישה מופחתת במקרים דומים שטופלו ע"י משרד עורכי הדין אברהם ג'אן

קיצור 5 חודשי פסילת רישיון – לנהג ללא רישיון בתוקף למעלה משנתיים וחצי

ביטול 3 חודשי שלילת רישיון נהיגה – לנהגת שהורשעה בנהיגה ללא רישיון בתוקף

נהג ללא רישיון נהיגה מעל 10 שנים ולא נפסל בבית משפט

לכל פסקי הדין והצלחות המשרד הקליקו

צרו איתי קשר

יש לכם שאלה?
avi@ja-law.co.il
ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
03-6911334
כתובת
אליעזר קפלן 17, תל אביב יפו

רוצים לשמור על הרישיון?

לקבלת ייעוץ ללא תשלום,

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם