תוכן עניינים

סירוב לבדיקת שכרות

סירוב לביצוע בדיקת שכרות \ אלכוהול

חובתו של כל נהג היא להיבדק ולשתף פעולה ככל יכולתו עם המשטרה בבדיקת הנשיפה ו/או בדיקה אחרת. החוק איננו מתיר למשטרה לגעת בנהגים ולהכריחם לשתף פעולה, ועל כן אסור בתכלית האיסור על כל שוטר לבדוק נהג בעת סירוב לבדיקת שכרות מצידו.

מה דינו של נוהג ברכב המסרב להיבדק בדיקת שכרות לפי דרישת שוטר?

כל נהג/נהגת שלא ישתפו פעולה עם בדיקת שכרות – ייחשבו כשיכורים וכשיכורים ברמה הגבוהה דווקא.

יצוין, כי החזקה בחוק היא חזקה חלוטה הפועלת כנגד המסרב להיבדק הן במשתמע והן במפורש.

אין כל נפקות משפטית לסיבות שבעטיין סירב הנהג להיבדק, סירבת להיבדק דינך כשיכור, וכל תירוץ, לרבות מגבלה רפואית, (אסטמה וכו'…) אין בהן כדי להביא לזיכוי מעבירת נהיגה בשכרות מכוח סירוב.

ובמילים אחרות, סירבת להיבדק דינך כשיכור!!!

כל נהג חייב למסור דגימה של אוויר נשוף במכשיר ה- "ינשוף" בסמוך לאחר שנדרש לעשות כן, ללא כל צורך בחשד סביר לנהיגה בשכרות, ואין זה מחובתו של השוטר להפציר בנהג לשתף פעולה.

לצורך הרשעה בעבירת נהיגה בשכרות המבוססת על סירוב להיבדק – די לתביעה באם יוכח בבית המשפט לתעבורה, כי השוטר הסביר לנהג את המשמעות המשפטית של הסירוב להיבדק.

ברי לכל הדעות כי טוב יעשו השוטרים אם לפנים משורת הדין יסבירו לנאשם ואולי אף יפצירו בו להיבדק. אך מי שלא נבדק, אין לו להלין אלא על עצמו (ראה ת"ת תעבורה ירושלים 16233/07 מדינת ישראל על ידי לשכת תביעות את"ן ירושלים נ' חליסי מגד, תק-של 2008(3), 8603, 8606 (2008)).

יודגש כי בדיקת ינשוף או אמצעי אחר חייבת להתבצע באופן צמוד להוראה הניתנת על ידי השוטר, והנהג אינו רשאי לקבוע ולהחליט על דעת עצמו או מי מטעמו את השעה המתאימה והנוחה לו לבצע את הבדיקה (ראה ע"פ מחוזי תל אביב 7026/09 עמרי בנימני נ' מדינת ישראל, תק-מח 2009(1), 15865 (2009).

חזרה מסירוב והסכמה להיבדק תוך 10-15 דק' מרגע הסירוב

בפסיקה נקבע כי אין הצדקה לאפשר לנהג שיכור לחזור בו מסירובו להיבדק לאחר שעמד בסירובו למעלה ממחצית השעה, ולאחר שחלף פרק הזמן האחרון למתן הסכמתו שנקבע על ידי השוטר. (ראה לדוגמא ת"ת תעבורה ירושלים 19048/08 לשכת תביעות ירושלים נ' בן אבידה דור, תק-של 2009(2), 10373 (2009).

אולם אין משמעות הדברים כאמור, כי יימנע מנבדק לחזור בו מסירובו הראשוני בסמוך מאוד למועד הסירוב. כך, נקבע בפסיקה כי שעה שנבדק חוזר בו לאחר שנרגע, הפנים והבין את מצבו, בחלוף פרק זמן של 10-15 דקות ממועד הסירוב, על השוטר לאפשר לו לבצע את הבדיקה, גם אם בשלב זה הוא עסוק במילוי הטפסים הקשורים לאירוע (ראה ת"ת תעבורה נתניה 4844/07 לשכת תביעות שרון – תעבורה נ' בן צבי אורית, תק-של 2008(2), 6320 (2008)

בהקשר זה ראוי לציין כי עבירה של נהיגה בשכרות הינה עבירת תעבורה חמורה מאוד, אשר השלכותיה קשות והענישה בגינה מכבידה אף היא. אשר על כן , מחובתם של השוטרים העורכים דו"חות פעולה, מזכרים, בדיקות שונות ובסופו של דבר גם את ההזמנה לדין וכתב האישום, לדייק היטב בפרטי האירועים הנדונים ובלוחות הזמנים.

ייעוץ וייצוג משפטי בבית המשפט

בכל מקרה בו הוגש כנגדכם כתב אישום בעבירה של נהיגה בשכרות המבוססת על סירוב להיבדק, כדאי וראוי להיוועץ במשרד עורך דין תעבורה המצוי ברזי החוק והפסיקה.

צרו איתי קשר

יש לכם שאלה?
avi@ja-law.co.il
ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
03-6911334
כתובת
אליעזר קפלן 17, תל אביב יפו

רוצים לשמור על הרישיון?

לקבלת ייעוץ ללא תשלום,

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם