תוכן עניינים

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים – כמה דברים חשובים שכדאי לדעת

אחד החסרונות שמאפיינים את החיים במדינת ישראל הוא התדירות הגבוהה שבה מתרחשות תאונות דרכים בכבישי הארץ. תאונות הדרכים, הפכו זה מכבר ל"מכת מדינה". עובדה זו מחייבת את ציבור הנהגים והולכי הרגל, להכיר את החקיקה הקיימת בנושא פיצויים בגין פגיעה עקב תאונת דרכים, זאת על מנת לדעת ברגע האמת, אם חלילה יגיע, כיצד לפעול, מהן הזכויות וכיצד לממשן. מאמר זה יספק לכל נהג את האינפורמציה הבסיסית שרצוי שיידע במידה וייפגע בתאונת דרכים.

מהו חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים וכיצד יכול נהג שנפגע לקבל פיצוי ?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים משנת 1975 קובע, כי כל משתמשי הדרכים, בין אם מדובר בנהגים, בנוסעים או בהולכי רגל, זכאים לקבל פיצויים במידה וייפגעו בנזקי גוף או נפש על רקע תאונת דרכים. החוק אף מגדיר מהי "תאונת דרכים", אשר בגינה יהא הנפגע זכאי לקבלת פיצוי . החוק מטיל, למעשה, אחריות מוחלטת- הפיצויים ישולמו לנפגע על-ידי חברת הביטוח שהנפיקה את פוליסת הביטוח לבעל הרכב המעורב בתאונה, זאת מבלי להתייחס לשאלה על מי מוטלת אשמת התרחשותה של תאונת הדרכים.
כך למשל, נהג שנפגע בצווארו על רקע התנגשות רכבו ברכב נוסף, יוכל לתבוע את חברת הביטוח שביטחה את רכבו על מנת לקבל פיצוי, זאת בין אם התאונה אירעה באשמתו או לא. דוגמא נוספת- הולך רגל שהתפרץ לכביש ונפגע בתאונת דרכים, יוכל לתבוע את ביטוח החובה של הנהג שפגע בו, אף אם התאונה ארעה באשמתו של הולך הרגל. רציונאל החוק הוא ברור- עד חקיקתו של החוק הוצפו בתי המשפט באלפי תיקים של נפגעים וחברות ביטוח שהתכתשו ביניהם בשאלת האחריות והאשם בתאונות הדרכים.
חוק זה גובש מתוך כוונה להקל על נפגעי תאונות הדרכים לקבל פיצוי הולם על הנזקים שנגרמו להם תוך חיסכון בהליכים בירוקרטיים, ללא מעורבות של בית המשפט, ומתוך רצון להיות "פרקטיים" ולהקל על בתי המשפט, שהיו עמוסים באופן ניכר לפני כניסתו של החוק לתוקף.

מאחר והחוק מאפשר לכל נפגע בתאונת דרכים לקבל פיצוי, הרי שכל בעל רכב מחוייב לבטח את רכבו בביטוח חובה, וזאת מכול פקודת ביטוח רכב מנועי.ביטוח החובה מכסה שורה של נזקים וביניהם- הפסדי השתכרות, כאב וסבל, הצורך בעזרה, תשלום הוצאות רפואיות והוצאות ניידות. במקרים של נכויות קשות, לא עלינו, מכסה הביטוח עזרה "מסביב לשעון", אשפוז במוסדות שיקומיים/ סיעודיים, דיור חלופי לנכים, אביזרים רפואיים ואף קיצור תוחלת חיים. ביטוח החובה נועד לכסות גם את הנזקים שייגרמו להולך רגל שייפגע על-ידי הרכב המבוטח. במקרים בהם נפגעו הולכי רגל על-ידי רכב שאינו מבוטח בפוליסת חובה או כאשר נפגע הולך רגל בתאונה מסוג "פגע וברח", וכן במקרים נוספים המפורטים בחוק, הולך הרגל יוכל בכל זאת לקבל פיצויים בעבור הפגיעה, זאת על-ידי "קרנית", קרן ממשלתית שהוקמה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

כאשר תאונת הדרכים נחשבת גם כתאונת עבודה

יש לציין, כי במקרים מסויימים תאונת הדרכים תיחשב גם כתאונת עבודה, ובמקרה זה לצד הפיצויים שרשאי הנהג הנפגע לקבל מחברת הביטוח, עומדת בפניו הזכות להגיש תביעה לביטוח לאומי על מנת שיוכל להיות מוכר גם כנפגע תאונת עבודה. מסלול תביעה כזה, לצד תביעת החברה המבטחת את הרכב הוא אפשרי במקרים שבהם העובד נפגע בתאונת דרכים בחזרתו מהעבודה לביתו או במסלול ההפוך, בדרך מביתו לעבודה וזאת כל עוד תאונת הדרכים לא התרחשה בנתיב נסיעה שמהווה סטייה ממסלול הנסיעה הרגיל והשגרתי של העובד אל העבודה ובחזרה ממנה לביתו. במידה ותאונת הדרכים אכן תוכר על-ידי ביטוח לאומי כתאונת עבודה יהיה התובע זכאי לקבל דמי פגיעה עבור תקופת אי הכושר הראשונית (במשך 3 חודשים) ולאחר מכן יהיה עליו להיבדק ע"י וועדות רפואיות במוסד לביטוח לאומי לקביעת נכותו. הזכאות לגמלה, היא נגזרת של הנכות שנקבעה. יובהר כי אין המדובר בפיצוי "בנוסף" למה שמתקבל מחברת הביטוח, והסכומים אשר ישולמו ע"י המוסד לביטוח לאומי- יקוזזו בסופו של יום מן התביעה מול חברת הביטוח. כל זאת "על קצה המזלג", שכן הבחירה בין המסלולים השונים של התביעה נגד הביטוח או נגד המוסד לביטוח הלאומי היא תורה שלמה, שרק עו"ד הבקיא בתחום, יוכל לשקול את השיקולים המקצועיים ולכוון את הלקוח למסלול התביעה הנכון עבורו.

הערמת קשיים על-ידי חברות הביטוח בדרך לקבלת הפיצויים המיוחלים

על אף שהחוק קובע, כי נפגעי תאונות הדרכים רשאים לקבל פיצוי באופן כמעט אוטומטי, יש להדגיש, כי חברות הביטוח מערימות לא מעט קשיים על הנפגעים מגישי התביעות, זאת מתוך רצון לחסוך באופן המקסימאלי בהוצאות שהן נדרשות לשלם וכדי למקסם את רווחיהן. על כן, הופך כל תהליך קבלת הפיצויים לעניין מעייף ולא פשוט ומכיוון שכך, בוחרים לא מעט נפגעי תאונות דרכים להיעזר בעורך דין המתמחה בנזקי גוף כדי לקצר תהליכים ועל מנת להגיע לתוצאות הרצויות. עורך דין תאונת דרכים בעל השכלה הולמת המתמחה בתחום המשפטי של נזקי גוף יידע אלו מסמכים יש להמציא ואלו ראיות רצוי לצרף לתיק התביעה נגד חברת הביטוח והוא למעשה ילווה את הנפגע בתאונת הדרכים בכל השלבים שעליו לעבור עד להגשת התביעה וקבלת הפיצויים. במקרים בהם מגיע התיק לבית משפט, ילווה עורך הדין את הנפגע משפטית עד להשגת הסכם פשרה, או לחלופין, פסק הדין בנוגע לפיצויים.

רצוי ומומלץ לפנות לעו"ד העוסק בתחום, הבקיא ברזי הפסיקה וכן המכיר היטב את אופן התנהלותן של חברות הביטוח. ניתן לסיים תיקים רבים בפשרה, תוך חיסכון בזמן יקר של הצדדים. עו"ד הבקיא בתחום, יוכל למנף את הנזקים, על מנת למקסם את הפיצוי, ולהסיר מן הנפגע את הצורך להתמודד עם הבירוקרטיה הקשה, ולהתמקד בריפויו.

  • המאמר נכתב ע"י עורך דין תעבורה אברהם ג'אן המתמחה בדיני התעבורה וע"י עורכת הדין רונית רוטלוי המתמחה בדיני הנזיקין בכלל, ובייצוג נפגעי תאונות דרכים בפרט.
  • אין באמור במאמר זה בכדי להוות תחליף ליעוץ מקצועי פרטני, במקרה הצורך.

צרו איתי קשר

יש לכם שאלה?
avi@ja-law.co.il
ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
03-6911334
כתובת
אליעזר קפלן 17, תל אביב יפו

רוצים לשמור על הרישיון?

לקבלת ייעוץ ללא תשלום,

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם