תוכן עניינים

אודות מכשיר ה – "הינשוף" – Drager

מכשיר הינשוף נמצא בשימוש אגף התנועה של משטרת ישראל מזה מספר שנים והוא נועד למדידת כמות אלכוהול באמצעות נשיפה. למעשה זוהי הדרך הנפוצה ביותר כיום לאיתור נהגים הנוהגים בשכרות והעמדתם לדין.

מכשיר הינשוף מיוצר בגרמניה על ידי חברת Drager הגרמנית. המכשיר עבר שינויים והתאמות לפי דרישת משטרת ישראל וזאת על פי הקריטריונים שנקבעו על ידה.

אחזקתו השוטפת והתיקונים של מכשיר הינשוף נעשים על ידי מעבדת מחלקת התנועה במשטרה.

 כיצד פועל "הינשוף"?

הנבדק מתבקש לנשוף אוויר מריאותיו אל צינורית אשר מחוברת למכשיר, וזאת באמצעות פיה סטרילית. האוויר נכנס אל תא מדידה ושם מחומם ונמדד על ידי שני חיישנים:

  • חיישן EC המבצע בדיקה אלקטרו כימית על ידי תא המייצר זרם חשמלי שעוצמתו משתנה בהתאם לכמות האלכוהול המזוהה. (חיישן זה נועד לוודא בעיקר את סוג החומר הנמדד [אלכוהול]).
  • חיישן IR  הבודק את דגימת האוויר באמצעות הקרנת גלי אינפרא אדום על האוויר הנשוף.

יצויין כי בדיקת החיישן IR נעשית פעמיים כאשר התוצאה הנמוכה מבין השתיים היא הקובעת. תוצאות הבדיקה נרשמות ביחידות של מק"ג, כאשר המכשיר "מעגל" את התוצאות באופן אוטומטי כלפי מטה.

חזקת האמינות ונטל ההוכחה

על המאשימה קרי התביעה מוטל הנטל לשכנע באשמתו של הנאשם וכפועל יוצא מכך, על המאשימה לבסס את המסקנה שלפיה נהג הנאשם בשכרות לפי הקבוע בדין, כמו כן המאשימה אינה יוצאת חובתה בכך ועלייה אף מוטלת החובה לבסס את מהימנות מכשיר הינשוף שהופעל בהתאם להוראות התחזוקה, הנהלים והתפעול.

למכשיר הינשוף עומדת חזקת אמינות, הניתנת לסתירה!

ברע"פ 10190/05 בן גורן נ' מדינת ישראל, תק-על 2005(4), 1460 (2005) נקבע כי "אין מחלוקת שהינשוף מהווה מכשיר בדיקה אמין מבחינה ראייתית וראוי מבחינה חוקית".

מסקנה זו נובעת גם מן הדין עצמו שקבע את השימוש במכשיר נשיפה לבדיקת רמת האלכוהול (ראה גם ע"פ מחוזי (ירושלים) 40202/07 מדינת ישראל נ' יהודה שלמה, תק-מח 2007(2), 7718 (2007)

רף האכיפה – 290 מיקרוגרם ומעלה:

בית המשפט המחוזי בירושלים בעפ"ת (מחוזי ירושלים) 25457-04-10 (מדינת ישראל נ' עינת מלכה עוזרי, תק-מח 2010(4), 2411 (2010) קבע כי מכשיר הינשוף באמצעותו נמדדת רמת האלכוהול הינו מכשיר אמין באמצעותו ניתן לבסס ממצאים בדבר רמת האלכוהול בגופו של הנבדק.

על פי קביעתו של ביהמ"ש שעה שמתקבלת באמצעות מכשיר הינשוף תוצאה העומדת על 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף ניתן להבטיח כי לא יורשעו חפים מפשע בעבירה של עבירה בשכרות.

שעה שנקבעה אמינותו של מכשיר הינשוף, די כי התביעה תוכיח כי המכשיר הופעל על ידי שוטר מיומן להפעלתו, וכי המכשיר היה תקין ובוצעו בו כל הבדיקות הנדרשות קודם ביצוע האכיפה.

האם קיימת חובה להגיש פלט מקורי של הינשוף?

בתת"ע (תעבורה ירושלים) 15774-09 מדינת ישראל – לשכת תביעות תעבורה נ' כפיר נחמן, תק-של 2011(1), 57543, 57544 (2011) הועלתה הטענה כי לבית המשפט לא הוגשו הפלטים המקוריים של הינשוף, ביהמ"ש דחה את הטענה וקבע כי אומנם מכוח כלל הראיה הטובה ביותר יש להגיש את הפלטים המקוריים, אולם מקום שאבדו הפלטים המקוריים ניתן לקבל את ההעתק כראיה משנית ובלבד שאין חשש לתקינותם.

הוכחת התקינות של מכשיר הינשוף:

אם הנאשם כפר בתקינות מכשיר הינשוף מחויבת המאשימה להוכיח את תקינותו. לעניין זה, אין מנוס מהגשת תעודה ציבורית אודות התקינות של הבדיקה החצי השנתית של המכשיר שכן לצורך תקינות המכשיר לא די בבדיקת האימות היומית, אלא יש להוכיח כי בוצעה בחצי שנה שקדמה לבדיקת הינשוף גם בדיקת כיול חצי שנתית.

לייעוץ ומידע נוסף צרו קשר עם משרד עורך דין לתעבורה אברהם ג'אן

צרו איתי קשר

יש לכם שאלה?
avi@ja-law.co.il
ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
03-6911334
כתובת
אליעזר קפלן 17, תל אביב יפו

רוצים לשמור על הרישיון?

לקבלת ייעוץ ללא תשלום,

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם