עורך דין תעבורה אברהם ג'אן
עורך דין תעבורה אברהם ג'אן
תוכן עניינים

נהיגה בגיל השלישי

נהיגה בגיל השלישי נחשבת בדרך כלל ככזו שיש להפעיל בה יותר אמצעי זהירות בשל הירידה ביכולות הנהיגה, שמאפיינות נהגים הנמנים על הגיל השלישי. האם נהיגה בגיל השלישי כרוכה בסכנות והאם רצוי כי בני הגיל השלישי יפסיקו לנהוג? מהן הדרכים באמצעותן יכולים קשישים בכל זאת להישמר בדרכים? תשובות לכל השאלות במאמר זה.

הסכנות הקיימות בנהיגה בגיל השלישי

כיום קשה להתווכח על כך שמירוץ החיים נותן אותותיו עלינו וכי "נזקי הזמן החולף" ניכרים על גופינו.
הביטוי הבולט ביותר לכך הוא שככל שאנחנו מזדקנים, ניכרת ירידה ביכולות הפיזיולוגיות שלנו.
כך למשל, מתאפיין גיל הזהב בירידה בטווח התנועה של המפרקים ובכוח השרירים, בירידה בקואורדינציה, בירידה בעירנות, במהירות התגובה ובבעיות ראייה ושמיעה. כל השינויים הללו משפיעים כמובן על מידת הבטיחות של הנהיגה ויכולים לחבל בה. נהג שרואה פחות טוב או שמגיב באיטיות רבה יותר ל"הפתעות" שעשויות להתעורר במהלך הנהיגה הוא נהג שמסכן יותר את עצמו ואת ציבור הנהגים בכביש.

למרות האמור כדאי לזכור, כי נהיגה מהווה עבור רבים מבני הגיל השלישי מקור לאופטימיות ותקווה.
היא מאפשרת לבני הגיל השלישי לחוש עצמאיים ובלתי תלויים בעזרה של אחרים, להמשיך לעסוק בתחביב שהם כל כך אוהבים (בעיקר בני גיל הזהב שהם "חולי הגה") והיא יכולה אף להחדיר בהם תחושה של חיוניות וחיות, שהיא פועל יוצא של היכולת להתנייד בדרכים, להגיע למקומות רחוקים ולהרגיש חופשי.
לכן, על מנת שלא יצטרכו בני גיל הזהב "למסור את המפתחות" וכדי שיוכלו ליהנות מיתרונותיה של הנהיגה, רצוי לאמץ כמה כללי זהירות ששמירה עליהם תגדיל את הסיכויים שהנהיגה תהיה בטוחה עבור הנהג הקשיש עצמו ועבור יתר הנהגים בכביש.

כללי ברזל עליהם רצוי שיקפידו בני הגיל השלישי הנוהגים בכביש

ראשית, רצוי לקיים בדיקות תקופתיות לבחינת כשרות הנהיגה, שמבוצעות על-ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. החוק מחייב עריכת בדיקות אלה ויש לבדוק באיזו תדירות אמורים קשישים לקיימן.
נהיגה במהירות יחסית נמוכה, שמירת מרחק ונסיעה במסלול הימני הן פעולות קטנות שיכולים לבצע נהגים קשישים שכבר עלו על הכביש במטרה להימנע מסיטואציות המחייבות תגובה מהירה והתמודדות מלחיצה. מעבר לכך, רצוי לוותר על נסיעות לטווחים רחוקים. ככל שמשך הנהיגה הוא ארוך יותר, כך הופכת הנהיגה למעייפת יותר ולכזו המזמנת יותר "אתגרי תעבורה". ניתן להימנע מכך בקלות באמצעות קיצור משך זמן הנהיגה. עצה אחרונה, שיכולה להיות רלוונטית לא רק לנהגים הנמנים על בני הגיל השלישי, אלא לכל שכבות האוכלוסייה ומכל הגילאים, היא להקפיד על פעילות גופנית באופן מסודר. התמדה בפעילות גופנית משפרת את הכושר הגופני בכלל ואת כושר הנהיגה בפרט.

צרו איתי קשר
יש לכם שאלה?
avi@ja-law.co.il
ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
03-6911334
כתובת
אליעזר קפלן 17, תל אביב יפו

רוצים לשמור על הרישיון?

לקבלת ייעוץ ללא תשלום,

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם