תוכן עניינים

איך אדע אם תאונת הדרכים הייתה באשמתי? היערכות להליך המשפטי.

איך אדע אם תאונת הדרכים הייתה באשמתי?

נהגים רבים המעורבים בתאונת דרכים עוסקים בשאלה האם התאונה נגרמה באשמתם או שמא היא תוצר של טעות אנוש שביצע הנהג שני.

הרצון לדעת מהי מידת האחריות שלנו להתרחשותם של אירועים בהם אנו מעורבים היא רצון טבעי, אך שאלת האשמה של נהג בתאונת דרכים היא לא תמיד רלוונטית וההתעסקות בה היא פעמים רבות מיותרת. בכל הקשור לאחריות על פיצוי כספי בגין נזקי גוף הנגרמים למעורבים בתאונה, מדוע? על כך במאמר זה.

מדוע שאלת האשמה בגרימת תאונת דרכים היא בדרך כלל לא רלוונטית (בנזקי גוף)?

כבני אדם, הנטייה הטבעית שלנו היא להפיל את האחריות על הצד השני, כאשר אנחנו בהכרח אלו שנושאים בה. כך קורה שפעמים רבות כאשר מתרחשת תאונת דרכים, שני הצדדים המעורבים בה עסוקים בחילופי האשמות ובדיונים על האחריות שלכאורה נושא הצד השני בגרימה לתאונת הדרכים.

מעבר לטבעיות שב"הפלת" האשמה על צד שני, התנהגות זו נובעת גם מתוך חשש שמא הנהג שביצע את הטעות שהובילה לתאונת הדרכים לא יקבל פיצוי, גם במידה ונגרמו לו נזקים גופניים.

אלא שלימוד מעמיק של הסוגייה מעלה, כי הוויכוחים סביב הגורם האשם בתאונה הם מיותרים, מאחר שעל-פי החוק המסדיר את הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים ושנגרמו לו נזקי גוף זכאי לקבל פיצוי, ללא קשר לסוגיית האחריות.

כאשר עורך דין לדיני תעבורה מגיש כתב תביעה בעקבות תאונת דרכים בבקשה לקבלת פיצוי מהחברה המבטחת, הוא לא מתייחס כלל לשאלת אשמתו של מי היא זו שהובילה להתרחשות התאונה. כך למשל, נהג שפגע בהולך רגל בעודו חוצה את הכביש במעבר חצייה בשל חוסר תשומת לב ונהיגה רשלנית יהיה הוא בעצמו זכאי לפיצוי במידה והאירוע הוביל לכך שנגרם לו נזק נפשי מסוג דיכאון, חרדות, טראומה וכו

הליך פלילי בעקבות אחריות ומועורבות בתאונת דרכים

משטרת ישראל מגישה כתבי אישום בביהמ"ש לתעבורה, כנגד נהגים המעורבים בתאונת דרכים בהם נגרם נזק גוף למעורבים בתאונה, לרבות לנאשם בעצמו.

ככל והמדובר בת"ד שתוצאותיה נזק לרכוש בלבד, התביעה המשטרתית לרבות ענף התנועה אינם מעורבים באירוע ו/או לחילופין תיקים מעין אלו נסגרים בעילה של חוסר עניין לציבור.

ככל ונזק הגוף הנגרם למעורב ו/או למעורבים בתאונה קשה יותר, סביר ויוגש כתב אישום.

במקרה והמדובר בת"ד בה נהרג אדם, גם אם הינכם בטוחים בחפותכם, מומלץ לפנות באופן מיידי לעו"ד המומחה בתחום התעבורה כך שיסייע לכם בשלב הראשוני והקריטי טרם מסירת גרסה במשטרה.

ואף במקרים מסויימים קבלת חוו"ד מיידית ע"י בוחן ת"ד שיגיע לזירת האירוע, הכל על מנת שיקל עליכם בהמשך הדרך להוכיח את גרסתכם המזכה.

עורך דין תאונות דרכים

במקרה של מעורבות בתאונת דרכים רצוי בכל אופן לפנות אל עורך דין תאונת דרכים בעל ניסיון בייצוג מעורבים בתאונות דרכים והמתמחה בתחום של נזקי גוף ו/או בבית המשפט לתעבורה (בהתאם לאופי ההליך המשפטי, פלילי או נזיקי).

עורך דין העוסק בנישה של נזקי גוף יידע כיצד לנהל תביעה מסוג זו ובאיזה אופן לשפר את הסיכויים כי התובע יקבל את הפיצוי המגיע לו על-פי חוק.

ראוי לציין, כי במקרה שתאונת הדרכים גרמה לנזקי רכוש, הרי ששאלת אחריותו של הנהג הופכת כן משמעותית והיא יכולה להכריע באם הנהג יצטרך לשאת בתוצאות ולשלם בעבור הנזק או לא. על כן רצוי להתייעץ עם עורך דין כדי לקבל את המידע החסר ואת ההכוונה הדרושה.

צרו איתי קשר

יש לכם שאלה?
avi@ja-law.co.il
ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
03-6911334
כתובת
אליעזר קפלן 17, תל אביב יפו

רוצים לשמור על הרישיון?

לקבלת ייעוץ ללא תשלום,

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם