תוכן עניינים

העונש הצפוי על נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף

העונש הצפוי על נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף

תוקף רישיון הנהיגה שלך פג? ואתה מתפתה בכל זאת להיכנס אל תוך הרכב ולנהוג? אתה חייב להגיע לעבודה ובדיוק לפני שנכנסת לרכב נזכרת שהרישיון שלך כבר לא בתוקף? שנייה לפני שאתה מבצע עבירת תעבורה של נהיגה ללא רישיון בתוקף, הכר את ההשלכות שיכולות להיות לבחירה שלך.

נהיגה ללא רישיון בתוקף – דע את הצפוי לך!

על-פי חוק, מחוייב כל נהג לשאת עימו רישיון נהיגה בתוקף, כך שרישיון הנהיגה מהווה מעין גושפנקא לכך שלנהג הזכות מתוקף החוק לנהוג בסוג הרכב שנמצא בבעלותו. את רישיון הנהיגה ניתן להוציא החל מגיל 16 ותשעה חודשים, וקבלתו מותנית בביצוע בדיקות רפואיות, מבחן תיאוריה, ומבחן נהיגה מעשי, הנקרא גם "טסט". בהתבסס על סעיף 10 לפקודת התעבורה, נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף היא אסורה ועל כן עובר עבירה מסוג זו צפוי לעונש, שישתנה בהתאם לפרק הזמן שבו נסע הנהג לאחר שפקע רישיונו.

נהג שמחזיק רישיון נהיגה שתוקפו פג עד שישה חודשים במועד ביצוע העבירה – יחוייב בקנס כספי על סך 250 שקלים.

לעומת זאת, נהג שנמצא נוהג כשרישיון הנהיגה שלו אינו בתוקף לתקופה של למעלה מששה חודשים – יזומן לדיון בבית המשפט לתעבורה, כאשר הענישה לה הוא צפוי נעה בין פסילת רישיון נהיגה ופסילה על תנאי וכן אף פסילת רישיון נהיגה בפועל למשך מס' חודשים, הכל בהתאם למשך תקופת פקיעת רישיון הנהיגה. חשוב לציין, כי עבירת נהיגה ללא רישיון (היינו נהג בלתי מורשה) היא חמורה מעבירת תעבורה של נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף.

כבר נקבע בפסקי דין שיצאו מפי בית המשפט העליון, כי נהג שנוהג כשאינו מורשה כלל לנהיגה, העונש שיושת עליו צריך לנוע בין פסילת רישיון נהיגה של מס' חודשים ואף שנה וכן עונש של מאסר בעבודות שירות למשך מס' חודשים.

הסיבה המרכזית לפערים הקיימים במידתיות הענישה בגין העבירות המצויינות לעיל נעוצה בשוני שבחומרת סוגי העבירות המתוארות. מי שלא הוציא מימיו רישיון נהיגה ועל כן אינו מורשה על-פי חוק וגם אינו כשיר לנהוג – מסכן את עצמו ואת ציבור הנהגים בכביש, מאחר שאין לו את המיומנויות הדרושות לנהוג, הוא אינו יכול לשלוט ברכב והוא וודאי שאינו יודע היטב להתמודד עם אתגרים והפתעות תעבורתיות שעתידות להתעורר במסגרת הנהיגה. לעומת זאת, נהג שיש לו רישיון נהיגה שפג תוקפו הוא נהג שנמצא זה מכבר על-ידי הרשויות הרלוונטיות כשיר לנהיגה, אך לא שילם את האגרות המוטלות עליו כדי שיוכל לחדש את רישיון, עניין שהוא בעיקר פקידותי ובירוקרתי בלבד.

נתפסת נוהג ללא רישיון נהיגה בתוקף? פנה לעורך דין תעבורה

נהג שקיבל כתב אישום והזמנה לדין בגין עבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף או נהיגה כשאינו מורשה כלל לנהיגה – ראוי כי יקדים ויפנה אל עורך דין לתעבורה, במטרה לנסות להפחית ולהמתיק את גזר הדין, הכל בהתאם לעברו התעבורתי, משך פקיעת רישיון הנהיגה, נסיבות ביצוע העבירה וכיו"ב טיעונים.

למעשה, את ציבור הנהגים ניתן לחלק לשניים מבחינת פילוסופיית החיים שלהם וה"אני מאמין" שלהם: אלו שמאמינים כי אם נתפסו בביצוע עבירה עליהם לשאת בעונש שיושת עליהם מבלי להתווכח או לנסות לשנות את רוע הגזירה, זאת מתוך אמונה, כי מי שחטא צריך לקחת אחריות ולשאת בעונש.

לעומתם, יש נהגים שמאמינים כי הרשעתם בביצוע עבירה, גם אם ביצעו אותה באופן מודע, איננה גזירת גורל שאיננה ניתנת לשינוי וכי יש לפעול באופן המיטבי על מנת להקל בסעיף האישום או במידת העונש שיושת עליהם. לרוב, הנהגים מהסוג השני ייפנו לעורך דין לתעבורה מתוך רצון למצות את זכויותיהם, ומתוך מטרה לעשות את המירב כדי להביא להקלה בגזר הדין הצפוי להם באם יורשעו ללא ייצוג משפטי.

על הקשר בין נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף לבין חברות הביטוח

עניין חשוב נוסף שיש לזכור בהקשר לעבירות התעבורה המתוארות לעיל הוא, כי מעבר לעונשים הצפויים לנהגים שנתפסו ללא רישיון נהיגה – בלתי מורשה או ללא רישיון נהיגה בתוקף, במידה ויהיו מעורבים נהגים אלה בתאונת דרכים, חברת הביטוח שמספקת את פוליסת הביטוח לרכב – לא תישא באחריות לפיצוי הנהג על הנזקים שנגרמו לו בעקבות התאונה. עובדה זו – ראוי שתילקח בחשבון אף היא על-ידי על מי שמתכוון לנהוג ברכב על אף שמעולם לא הוציא רישיון נהיגה או מבלי שיהיה לו רישיון נהיגה בתוקף, מאחר שהמשמעות היא כי ההשפעות של ההחלטה לנהוג ללא רישיון נהיגה בתוקף או ללא רישיון כלל יכולות להיות הרות אסון הן עבור מבצע העבירה והן עבור שאר הנהגים והמשתמשים בכביש.

צרו איתי קשר

יש לכם שאלה?
avi@ja-law.co.il
ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
03-6911334
כתובת
אליעזר קפלן 17, תל אביב יפו

רוצים לשמור על הרישיון?

לקבלת ייעוץ ללא תשלום,

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם