תוכן עניינים

השפעת מס' הנוסעים ברכב על הסיכוי לתאונת דרכים?

מספרן הרב של תאונות הדרכים, מניין ההרוגים שרק עולה מידי שנה והתחושה כי היציאה לכביש טומנת בחובה סכנות רבות- כל אלה מעלים שאלות רבות הנוגעות לדרכים בהן יכולים נהגים להימנע ממעורבות בתאונת דרכים ולשמור על חייהם. אחת מהסוגיות שזה מכבר התעוררו בהקשר זה היא השאלה האם מס' הנוסעים ברכב משפיע על הסיכוי להתרחשותה של תאונת דרכים. המאמר שלהלן יעסוק בשאלה זו

מס' הנוסעים ברכב משפיע בעיקר על נהגים צעירים

מחקרים שנועדו לבדוק את הקשר בין מס' הנוסעים ברכב לבין סיכויי המעורבות של נהג הרכב בתאונות דרכים מצאו, כי ככל שמס' הנוסעים ברכב גדול יותר, כך הסיכוי למעורבותו של רכב זה בתאונת דרכים הוא גבוה יותר. קביעה מחקרית זו רלוונטית בעיקר למקרים בהם נהגי הרכב הם צעירים שניסיון הנהיגה שלהם אינו רב, זאת מאחר שקל יותר להסיח דעתם של נהגים צעירים בעת הנסיעה.
כאשר יושבים ברכב מספר נוסעים צעירים, שהם בדרך כלל ה"חבר'ה" של הנהג, נוצרת לרוב אינטראקציה דינאמית מאוד בין הנוסעים עצמם ובינם לבין הנהג. דינאמיקה כזו יכולה לכלול שיחות חולין, בדיחות, צעקות, שירה ועוד- מה שיכול בקלות להסיח את דעתו של הנהג מהמתרחש בכביש.
כאשר נהג צעיר מופתע ממפגע בדרך או מהתרחשות תעבורתית שהוא לא שם לב אליהם בשל היותו מרוכז בשיחה עם החברים, קשה יהיה לו יותר לעקוף את המפגע ולהתמודד עם האתגר בזמן בשל חוסר הניסיון שלו.

יתר על כן, פעמים רבות קורה שהחברים מפעילים לחץ חברתי על הנהג לנסוע יותר מהר, לעקוף, לא להישמע לתמרור הורייה או לקחת סיכונים אחרים בנהיגה והנהג בתורו, שרוצה להיות "מגניב" ולרצות את חבריו נשמע לעצותיהם ולא נזהר מספיק. חוסר זהירות שכזה יכול במקרים רבים להוביל למעורבותו של הנהג הצעיר בתאונת דרכים. למרות האמור ניתן לשער, כי כאשר מתלווים לנהג הצעיר נוסעים מבוגרים, הרי שהם יעודדו אותו לנהוג באופן יותר בטוח וזהיר, מה שעשוי להשפיע לטובה על אופן הנהיגה שלו ועל סיכוייו להיות מעורב בתאונת דרכים.

רכב עמוס בילדים משתוללים ככר פורה לאסון

השערה נוספת שראוי לציינה במאמר זה היא, כי מספר רב של ילדים היושבים ברכב עלול גם הוא להשפיע לרעה על מידת בטיחותה של הנסיעה. נהג, יהא הוותק שלו רב ככל שיהא, שילדיו צועקים, משתוללם באוטו, בוכים או מתפרעים הוא נהג שמידת הקשב שלו למתרחש בכביש תהיה נמוכה מאוד. במקום להיות עסוק בשימת לב למסלול הנסיעה, יהיה הנהג עסוק בניסיון להתמודד עם ילדיו המתפרעים, מה שכמובן עלול לעלות לו בחייו שלו, בחיי ילדיו או בחיי נהגים אחרים המשתמשים בכביש.

צרו איתי קשר

יש לכם שאלה?
avi@ja-law.co.il
ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
03-6911334
כתובת
אליעזר קפלן 17, תל אביב יפו

רוצים לשמור על הרישיון?

לקבלת ייעוץ ללא תשלום,

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם