תוכן עניינים

תאונות דרכים בישראל- מהם הגורמים המרכזיים להן?

ישראל היא מדינה שאחוז תאונות הדרכים המתרחשות בה בשנה גבוה מאוד ביחס לכמות האוכלוסייה ובהשוואה למקבילותיה במדינות המערב. במהלך שנת 2011 נפגעו קשה בתאונות דרכים בישראל למעלה מ-1300 בני אדם, ונהרגו למעלה מ-340 בני אדם.
מאמר זה יסקור את הגורמים המרכזיים שיש בהם כדי להסביר את הקטל האכזרי בכבישי ישראל.

היעדר תשתיות מפותחות, מיליטריזם חברתי ואי התייחסות מספקת לנושא המאבק בתאונות הדרכים

רבים טוענים, כי הסיבה המרכזית לכך שבישראל מתרחשות תאונות דרכים בתכיפות גבוהה מידי נעוצה באיכות התשתיות בישראל. כביש ידידותי לנהיגה הוא כביש רחב מאוד, שבנויים עליו מעקות בטיחות וגדרות הפרדה, שהוא מואר מספיק ושאין בו מעמורות, בורות או מפגעים בטיחותיים אחרים.

יש הגורסים, כי בישראל קיים מחסור בכבישים ידידותיים לנהיגה מסוג אלה וכי רבות מהדרכים המרכזיות לא מתוחזקות כהלכה.

מימד נוסף שיכול גם הוא לספק מסגרת שתסביר את נתונים הקשים על אודות מספר תאונות הדרכים בישראל הוא המיליטריזם של החברה הישראלית. במדינה שבה קיים חוק גיוס חובה לגברים ולנשים, שבה חלומו של כל ילד הוא להיות חייל קרבי ולהילחם באויביו, שבה אחוז גדול מהפוליטיקאים הם לוחמים לשעבר ושבה חלק ניכר מהעוגה התקציבית מופנה לרכישת נשק ואמצעי לחימה- רמת האלימות היא גבוהה. ראייה לכך הם סיפורי הקטטות והמריבות שמתגלעות חדשות לבקרים ללא סיבה מיוחדת ועל רקע קפריזה חולפת של אחד מהצדדים וכן נתוני משרד הרווחה המצביעים על עלייה מתמדת באלימות בישראל. אלימות זו מגיעה כמובן גם אל הכביש ובאה לידי ביטוי בתרבות נהיגה אגרסיבית. נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בשכרות, עקיפות בלתי זהירות, אי שמירת מרחק וחוסר סבלנות – כל אלה הם גילוייה של הנהיגה הישראלית שמובילים פעמים רבות לגרימתן של תאונות דרכים.

הגורם האחרון שניתן לציין בהקשר לסוגיה הנידונה במאמר זה הוא היעדר התייחסות מקיפה ומספקת לבעייה. מאבק בתופעה מחייב גיבוש תוכנית אסטרטגית מסודרת, הקצאת משאבים ורתימת גורמי האכיפה לטובת שיפור המצב. למרות שפעולות רבות נעשות לטובת מיגור התופעה רבים יטענו, כי הפעולות אינן אפקטיביות ובלתי מספקות וכי עדות לכך היא, כי מספר תאונות הדרכים המתרחשות בישראל מידי שנה אינו פוחת.

לקחת אחריות אישית

לאור הקונטקסט המתואר וכל עוד לא נראה הפתרון באופק, רצוי שכל נהג יישא באחריות אישית ויפעיל את כל אמצעי הזהירות העומדים לרשותו כדי שהנהיגה שלו תהיה בטוחה עבורו ועבור שאר המשתמשים בכביש.

צרו איתי קשר

יש לכם שאלה?
avi@ja-law.co.il
ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
03-6911334
כתובת
אליעזר קפלן 17, תל אביב יפו

רוצים לשמור על הרישיון?

לקבלת ייעוץ ללא תשלום,

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם