תוכן עניינים

הרפורמה בתחום הביטוח לרכב מנועי – סוגי פוליסות ביטוח לרכב

רכב הוא אחד הפריטים היקרים והשימושיים ביותר, אולם, למרבה הצער, הוא גם אחד הפריטים המסוכנים ביותר לשימוש. קיימות שלוש פוליסות ביטוח רכב שאותן ניתן לרכוש:

  • פוליסת ביטוח רכב חובה – פוליסה זו נותנת שיפוי כספי במקרה בו נגרם נזק גופני בתאונת דרכים.
  • פוליסת ביטוח רכב מקיף – פוליסה זו נותנת שיפוי כספי במקרה בו נגרם נזק לכלי הרכב המבוטח.
  • פוליסת ביטוח צד שלישי – פוליסה זו נותנת שיפוי כספי במקרה בו בעל הרכב נתבע על ידי צד שלישי שרכושו ניזוק בתאונת דרכים.

מכלל הפוליסות הקיימות, פוליסת ביטוח רכב חובה כשמה כן היא – חובה. כל בעל רכב חייב לשאת עימו פוליסת ביטוח רכב חובה בתוקף ולהציגה במקרה תאונת דרכים.

חוק ביטוח חובה

חוק ביטוח חובה נכנס לתוקף בשנת 1970. החוק קובע כי פוליסת ביטוח רכב חובה היא הפוליסה המינימאלית אשר חייב בעל רכב או כלי ממונע אחר לרכוש. החוק קובע מי מכוסה על ידי הפוליסה: הנהג, הנוסעים ברכב והולכי הרגל שהיו מעורבים בתאונה. בעבר, תאגיד הביטוח אבנר שהוקם במיוחד למטרה זו (איגוד לביטוח נפגעי רכב בערבון מוגבל) היה אחראי על ביטוח רכב חובה וקבע תעריף אחיד לביטוח זה. החל משנת 2003 האחריות על תשלום כספי הפיצויים היא על חברות הביטוח בלבד.

חוק פיצוי לנפגעי תאונות דרכים

חוק פיצוי לנפגעי תאונות דרכים הוא חוק משלים לחוק ביטוח חובה שנחקק בשנת 1975. מטרת החוק הייתה להבטיח פיצוי מהיר לכל נזק גופני שנגרם בתאונת דרכים, ללא תלות באשמה. במסגרת החוק, הוגדרה אחריות מוחלטת (strict liability) שבה הזכות לפיצוי אינה מותנית בקיום אשמה מצדו של המזיק, דבר המקצר את משך הזמן מהתביעה ועד לקבלת הפיצוי כיוון שאין צורך להוכיח אשמה כדי לקבל פיצוי.

בנוסף הוקמה הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית), שתפקידה להבטיח פיצוי לנפגע שאינו יכול לקבל פיצוי מחברת ביטוח, למשל במקרי תאונת פגע וברח, במקרים בהם הנהג הפוגע נהג ללא ביטוח או ללא רישיון, או במקרים בהם חברת הביטוח פשטה את הרגל. כאשר נהג מסיע נוסעים ללא ביטוח חובה בתוקף ומעורב בתאונת דרכים, קרנית תכסה את הנוסעים אך לא את הנהג עצמו, למעט במקרים בהם הנהג לא ידע כי לרכב אין ביטוח ולא היה צריך לדעת זאת (למשל כאשר מדובר ברכב שכור).

חוק ביטוח רכב מנועי

חוק ביטוח רכב מנועי נחקק בשנת 1997 ומטרתו הייתה להקטין בהדרגה את האחריות היחסית של תאגיד אבנר עד לשנת 2003 אז הועברה האחריות כולה לחברות הביטוח והפול – המאגר הישראלי לביטוח רכב שליד איגוד חברות הביטוח בישראל. הפול נותן מענה לנהגים שלא הצליחו לרכוש ביטוח חובה מאחת מחברות הביטוח באופן ישיר והוא מחויב למכור לאותם נהגים ביטוח חובה, בפרמיות גבוהות ההולמות את הסיכון הנלווה לנהגים אלו. דוגמאות לנהגים כאלו הם נהגי רכבים דו גלגליים, נהגים בעלי מספר תביעות קודמות או שלילת רישיון בעברם הקרוב.

חוק ביטוח רכב

חוק ביטוח רכב נחקק בשנת 2004 ופתח את שוק פוליסות ביטוח רכב חובה לתחרות בין חברות הביטוח השונות על ידי ביטול התעריפים האחידים והקבועים לפוליסות הביטוח.

צרו איתי קשר

יש לכם שאלה?
avi@ja-law.co.il
ייעוץ ראשוני ללא התחייבות
03-6911334
כתובת
אליעזר קפלן 17, תל אביב יפו

רוצים לשמור על הרישיון?

לקבלת ייעוץ ללא תשלום,

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם